Slemme, slemme kulhydrater – eller hvad?

Kulhydrat er et næringsstof, som findes i en lang række fødevarer. Både i grøntsager, frugt, mælkeprodukter og kornprodukter. Særligt kornprodukter er rige på kulhydrater, og størstedelen af de kulhydrater vi indtager, får vi typisk fra kornprodukter fx havregryn, rugbrød, kage, kiks, pasta, ris og cornflakes.

Ordet ”kulhydrat” har for mange en negativ klang. Mange slankekure beder os om at skære ned på kulhydrater. Samtidig fortæller de officielle anbefalinger, at 45 til 60% af vores daglige energi bør komme fra kulhydrater. Men hvorfor bliver kulhydrater så skældt ud? Er kulhydrater sunde eller usunde?!

”I don’t eat carbs!” er et udsagn, man kan støde på, når man ser TV. Somme tider oversættes det fejlagtigt til: ”Jeg spiser ikke kalorier”. Også selvom ”carbs” betyder kulhydrater. Oversættelsesfejlen skyldes muligvis, at kulhydrater forveksles med tomme kalorier, som man bare tager på af. Men én ting er meget vigtigt at vide, når man taler om kulhydrater: Alle kulhydrater er ikke ens.

Simple versus komplekse kulhydrater

Kulhydrater kan være både simple og komplekse i deres struktur. Og dette alene er afgørende. De simple, som vi fx finder i hvidt brød, cola og slik, nedbrydes hurtigt, fordi de kemisk set er simpelt opbyggede. Vi får derfor et hurtigt energi-boost af disse; men energien varer ikke længe. Komplekse kulhydrater nedbrydes derimod langsomt, fordi de har en kompliceret struktur. De holder os mætte i længere tid og findes fx i produkter med et højt indhold af fuldkorn såsom havregryn og rugbrød. Der findes mange kostfibre i fuldkornsprodukter. Kostfibre er nogle meget komplekse kulhydrater, og de er vigtige for vores tarmflora. Fx forebygger de tarmkræft og nedsætter vores kolesteroltal. Desuden giver de en følelse af mæthed.

Et nuanceret blik på kulhydrater

At holde sig væk fra alle fødevarer, som er rige på kulhydrater, er altså ikke smart. Udelukker man fx frugt og grønt – som er rige på kulhydrater – fra sin kost, undgår man ikke blot gode kostfibre, men også vigtige vitaminer og mineraler. Derimod kan man godt holde igen med ting som cola, slik og hvidt brød, da de indeholder meget sukker – og dermed simple kulhydrater.

Kulhydrater er ikke kun en dårlig ting – det er også en masse godt. Vi bør derfor få et mere nuanceret syn på kulhydrater, så vi ikke behøver at gå glip af lækre gulerødder og kartofler, mættende havregryn og vores elskede danske rugbrød.

Tilbage til oversigt