Sådan bliver du klar til at gå i vinterhi

Når vi går vinteren i møde med kortere og koldere dage, betyder det for nogle danskere, at vitamintilskuddene bliver fundet frem i hjemmene, så man får nok af alle næringsstofferne til at klare sig sygdomsfrit gennem vinterhalvåret. En multivitamin anbefales ofte; men det kan være en idé selv at sammensætte sit vitamintilskud, så man ikke får for meget. Nogle multivitaminpiller indeholder helt op til 17 gange den anbefalede mængde af ét vitamin.

Indtag af vitamintilskud over en længere periode giver ikke lavere forekomst af sygdom eller andre øgede sundhedsfordele hos sunde individer, som spiser en varieret kost. Det betyder ikke, at vitamintilskud ikke hjælper; men at det ikke kan erstatte en sund og balanceret kost. Hvis man følger de officielle kostråd og spiser en varieret kost, kan man spise sig til de fleste af de vitaminer, man har brug for. Der er dog undtagelser for nogle befolkningsgrupper, hvor næringstilskud er nødvendigt fx jerntilskud til gravide.

Det er vigtigt, at man kun tager de tilskud, man har brug for, da et overdrevet indtag af vitaminer — især dem med antioxidativ effekt (fx C- og E-vitamin) — muligvis kan øge risikoen for negative sundhedspåvirkninger. Desuden skal kvinder i den fødedygtige alder være forsigtige med tilskud af A-vitamin, som — i for store doser over en længere periode (6 mdr.) — kan øge risikoen for hjerneskader hos fosteret, hvis man bliver gravid. Er man i tvivl om, hvilke tilskud man kunne have godt af, kan man tale med sin læge og eventuelt få taget en blodprøve for at vurdere sit behov.

Generelt spiser danskerne ikke tilstrækkeligt med D-vitamin, som man blandt andet får fra fisk. Den mest effektive kilde til D-vitamin er omdannelse af kolesterol i huden under påvirkning af solens stråler. Det kaldes hudens egensyntese af D-vitamin.

Det kan derfor være en fordel at tage et tilskud af D-vitamin fra oktober til april, hvor solens stråler ikke er kraftige nok til at starte egensyntesen. Hvis man spiser 350 g fisk om ugen, hvoraf 200 g helst skal være fed, får man dækket noget af den anbefalede mængde D-vitamin; men i vinterhalvåret kan et tilskud stadig være et godt supplement til en varieret kost. D-vitaminmangel kan vise sig på forskellige måder fx vinterdepression, da D-vitamin er vigtigt for de dele af hjernen, der holder stress nede.

Man kender ikke mekanismerne endnu; men det ses, at personer, som lider af depression, har et lavt indhold af D-vitamin i blodet. Et andet symptom på D-vitaminmangel kan vise sig som træthed samt ømhed og kramper i musklerne, så sørg for at få nok D-vitamin uden at få for meget. Anbefalingen lyder på 10 µg dagligt undtagen for ældre over 75 år, hvor anbefalingen lyder på 20 µg dagligt.


Læs mere her:

Netdoktor (u.å.): "Vitaminer".

Kaas, K (2009): "Kun få har brug for ekstra vitaminer".

Nordic Council of Ministers (2012): "Nordic Nutrition Recommendations 2012 - Integrating nutrition and physical activity".

Tilbage til oversigt