Overnight Oats – og lidt om morgenmåltidet

Af: Anne Bergmann

En nem og sund morgenmad, der kun tager 5 minutter at lave.

Lidt om morgenmad

Er mangel på tid eller sult om morgenen din undskyldning for at springe morgenmaden over?
En tydelig tendens viser, at en markant større andel af svært overvægtige ikke spiser morgenmad hver dag sammenlignet med normalvægtige. Alligevel springer 22% af de danske mænd morgenmaden over. Dette skyldes — for de fleste — en mangel på sult eller på tid om morgenen. Her er Overnight Oats et glimrende alternativ, da denne morgenmad er så nem og hurtig at fikse sammen fx i et glas med låg, så man kan tage den med sig.

Derfor er morgenmaden vigtig for dit helbred:

  • Du får et bedre oplevet helbred
  • Der er en lavere risiko for, at du falder for søde snacks eller overspisning i løbet af dagen
  • Du sætter din forbrænding i gang, hvilket er en fordel, hvis du gerne vil opnå et vægttab
  • Du får en god energi fra morgenstunden
  • Du giver din hjerne optimale muligheder for at arbejde.

Ifølge de Nordiske Næringsstofanbefalinger bør morgenmaden udgøre 20 til 25% af dit daglige energibehov og indtages 1 til 2 timer, efter du er vågnet.

Ingredienser

  • 30 g havregryn
  • 150 g skyr
  • 15 g proteinpulver efter egen smag (kan udelades)
  • 5 g chiafrø
  • 80 g vand.

Sådan gør du:

  1. Rør sammen om aftenen, og stil på køl natten over. Så er den klar til næste morgen.
  2. Smag til med lidt honning, inden du spiser, og kom gerne lidt frisk frugt eller bær over.
  3. Du kan også tage den med dig på farten, hvis du ikke føler sult, lige efter du er vågnet.

Energi: 

Ca. 400 kcal per portion 

Tilbage til oversigt