Nytårsforsæt hele året rundt!

Hvor længe varer et nytårsforsæt?

Nu er et nyt år begyndt, og sammen med det kommer ofte også nytårsforsætterne. Nogle af de klassiske handler om at blive et bedre jeg: ”Jeg vil blive sundere, spise mere grønt, tabe mig, træne mere…” osv.

For mange er det dog svært at få nytårsforsættet til at vare længere end til, at nyhedsværdien ophører. Vi stopper ikke, fordi vi ikke længere har lyst til at være sunde, eller fordi projektet bliver mindre vigtigt; men fordi det bliver for hårdt. Barren bliver typisk sat for højt, hvilket øger risikoen for ikke at kunne gennemføre projektet.

5 trin

Vi har her listet 5 trin til at hjælpe dig med at fastsætte dine mål og komme godt i gang med et nytårsforsæt, som kan vare ved:

  1. Vælg ét mål, du vil starte med at arbejde på.
    Undgå at sætte for mange mål i gang på én gang. Så kan du lettere bevare overblikket og holde fokus. Der ikke noget i vejen med at ville flere ting på én gang, men… Vælg altid kun én hovedprioritet, da det på den måde bliver nemmere at arbejde med. ”Det er lettere at slå græs først og klippe hæk bagefter. Det bliver besværligt og nærmest umuligt at gøre begge dele på én gang”. Hvilken målsætning er vigtigst for dig?
  2. Vær specifik omkring dit mål.
    Er målet fx træning, så vær specifik omkring, hvad målet med træningen er, fx ”jeg vil træne 3 gange om ugen”.
    Vær også gerne meget specifik omkring, hvilke dage du gerne vil træne. Er der bestemte dage, som er bedst for dig? Vil du træne på de samme dage, eller vil det skifte fra uge til uge? At være specifik hjælper dig til at nå dit mål, da det bliver helt konkret, om du har trænet tirsdag eller ikke har trænet tirsdag.

  3. Vær realistisk med din målsætning.
    Hvad har du tid til? Husk, at én gang er bedre end nul, to bedre end én, tre bedre end to osv.
    Husk, at du stadig har en hverdag, som skal fungere. Hvis du gerne vil opnå et langsigtet resultat, skal det også passe ind i dit liv og din hverdag.

  4. Hvad skal du gøre den dag, du ikke når din målsætning? Hvad er din plan B?
    Det er altid godt at have en plan B. Når hverdagen starter, vil det ikke være alle dage, som fungerer efter vores planlægning.
    Hvis det handler om at spise mere grønt, kan en plan B måske være altid at have grøntsager i fryseren, som kan laves hurtigt og nemt. Det kan også være, at man køber færdigsnittet grønt mv. Den hurtige løsning er ikke altid den dårlige, men hav en plan klar til de dage, som ikke kommer til at fungere efter, hvordan vi havde regnet med, eller hvor overskuddet er væk. Ingen har 100 % overskud alle dage.

  5. Drop din ”alt eller intet”-politik! Det virker ikke. I hvert fald ikke i længden…
    Prøv at være nysgerrig på, hvorfor du handler anderledes, end hvad du har lyst til. Hvorfor kom du alligevel til at købe chokolade, da du købte ind? Er det måske, fordi du er sulten? Er du for træt, når du handler? Skal du måske prøve at handle på andre tidspunkter end på vejen hjem fra arbejdet?
    Det kan også være, du skal tillade dig selv chokolade på et andet tidspunkt? At blive nysgerrig på, hvorfor du ikke når dine mål, er en langt bedre måde til at finde strategier og løsninger til dine vaneændringer. Og langt bedre end at bede sig selv om at ”tage sig sammen”.

Vi kan hjælpe dig, med at nå dine mål.
Book tid hos diætisten

Godt nytår fra Fit&Sund Diætist

Tilbage til oversigt