Sådan kan du forebygge kræft med kost

Knæk Cancer – Sådan kan du forebygge kræft gennem kosten.

Vores kost og ernæring har indflydelse på vores samlede sundhed. Det, vi spiser, kan være med til at forebygge visse former for kræft.

Nogle fødevarer såsom grøntsager og frugt er med til at mindske risikoen for at udvikle kræft i mund, svælg og strubehoved.
Fuldkorn og mejeriprodukter er også medvirkende til at mindske risikoen for kræft i tyk- og endetarm. 

Undgå forarbejdet kød

Der er derimod også fødevarer, som øger vores risiko for at få kræft. Forarbejdet kød som pålæg og pølser samt kød som grisekød og oksekød kan blandt andet være med til at øge risikoen for mavekræft samt tyktarms- og endetarmskræft.

Udover kødet har salt også betydning for vores helbred. Store mængder salt, som bl.a. findes i forarbejdede fødevarer, kan også øge risikoen for tarmkræft.
Det er derfor ikke ligegyldigt, hvad vi spiser, og hvilke fødevarer vi vælger, da disse kan påvirke vores sundhed.

Bevar din normalvægt

Foruden den kost vi indtager, har det også betydning at bevare normalvægten; men hvad er en normalvægt?
BMI er ofte et redskab, vi bruger til at vurdere, hvorvidt vi er normalvægtige; men BMI siger ikke noget om dig og din krops sammensætning. Hvordan ser det ud med din fordeling af fx muskler og fedt? Hvad med det viscerale fedt, som er det skadelige fedt omkring vores organer.

Fit&Sund-diætisterne har mulighed for at lave en InBody Kropsanalyse og se på dine tal, så vi kan hjælpe dig på vej mod et sundere liv.
Du kan også måle din talje for at få et fingerpeg om din sundhed. Hvis du er en mand, skal dit taljemål være under 94 cm, og for kvinder hedder det under 80 cm. Du måler din talje på det smalleste sted mellem ribbene og hofterne.

Start med små ændringer i hverdagen

Det hele kan virke meget overvældende at forholde sig til, og måske får man lyst til at give op på forhånd; men sådan behøver det ikke at være.

Du kan allerede nu lave små ændringer i din hverdag ved at spise dine måltider efter princippet om Y-tallerken. Den hjælper med at sikre, at du får en varieret kost.

billeder-til-artikler/ytallerken.png

Figur 1 Billedet illustrerer Y-tallerkenen. Billedet fra alt om kost https://altomkost.dk/raad-og-anbefalinger/y-tallerkenen/

Kig efter nøglehulsmærket

Derudover kan du kigge efter nøglehulsmærket og fuldkornsmærket, når du er ude at handle. Nøglehulsmærket gør det nemmere for dig at vælge sundere fødevarer.

Det er din garanti for, at der i fødevarerne er sparet på fedt, sukker og salt, samt der er mere fuldkorn i produktet end i andre produkter.

Fuldkornslogoet vil du også kunne finde ude i butikkerne. Her er der et højere krav til fuldkornsindholdet end for nøglehulsmærket.

At vælge fuldkorn betyder, at man vælger et produkt, hvor alle kornets dele er med. Det vil sige, at du får de gavnlige fibre, vitaminer og mineraler med.

billeder-til-artikler/noeglehulsmaerke.pngbilleder-til-artikler/fuldkornslogo.png

Få kostråd til forebyggelse af kræft

Det kan være svært at navigere i sundhedsjunglen. Der er mange, der har rigtigt mange meninger om, hvad det vil sige at være sund.

Hos Fit&Sund-diætisterne står vi klar i hele landet til at tage imod dig. Vi kan hjælpe og guide dig i forhold til din hverdag og dit liv mod en sundere hverdag.

Vi er alle autoriserede af Sundhedsstyrelsen, og det er din garanti for, at vi arbejder med udgangspunkt i videnskaben. Kontakt os for 10 min. uforpligtende samtale eller book allerede nu en tid hos os. her 

Tilbage til oversigt