Fysisk aktivitet om vinteren: Hvorfor det er vigtigt, og hvordan du holder motivationen oppe

Uret sættes en time tilbage, dagene bliver kortere. Når vinteren kommer snigende, oplever mange, at humøret samt motivationen for at være aktiv falder. For nogle kan det i værste fald resultere i vinterdepression. Som forebyggelse for depression og et generelt dalende humør er fysisk aktivitet en rigtig vigtig faktor.

Fysisk aktivitet er med til at påvirke dit humør. Dette sker ved hjælp af forskellige stoffer og hormoner, der påvirkes eller udskilles under din træning. Serotonin er et signalstof, der produceres under træning og medfører en øget følelse af velvære og modvirker overdrevne bekymringer. Endorfin er kroppens egen morfin. Det er smertestillende og giver en følelse af lyst og energi. Samtidig sænkes stresshormonet kortisol. Kort sagt, får du mere velvære samtidig med, at du sænker dit stressniveau. Alt i alt kan det påvirke dit humør i en positiv retning.

Har du svært ved at komme i gang — eller holde dig i gang — selvom du kender til alle fordelene ved træning, så får du her et par idéer til, hvordan du holder motivationen oppe.

Skriv en besked til dig selv. Det kan være svært at få sig selv af sted til træning. Under træningen kan det også være hårdt, men efter træningen, hvor du har en øget forekomst af serotonin i hjernen, har du det oftest bedre. Prøv at skrive en lille besked til dig selv efter en træning. Fortæl dig selv, hvor godt du har det, og hvor vigtigt det er for dig at opretholde din træning. Læs den lille besked, når motivationen mangler.

Find en træningsmakker. Alting er nemmere, når du har én at følges med. Sæt jer sammen, og lav en forventningsafstemning om, hvor meget I skal træne og hvor ofte. Så kan I holde hinanden oppe, når motivationen mangler. 

Prøv noget nyt. Nogle gange kan motivationen forsvinde, hvis du gør det samme om og om igen. Prøv at udfordre dig selv med nye træningsformer. Meld dig ind i en løbeklub, køb et klippekort til svømmehallen, eller meld dig ind i et træningscenter med flere forskellige hold. Når du prøver noget nyt, vil du i begyndelsen mærke, hvor meget du forbedrer dig fra gang til gang, og det vil give dig blod på tanden til at fortsætte.

Tilbage til oversigt