4 tips til en jul uden ekstra sul

Er du bekymret for at få lidt ekstra på sidebenene hen over julen? Så læs disse tips til, hvordan du kan nyde julen og julemaden og stadig holde vægten.

Det handler om mængder

Det vigtigste at tage med sig på juleferie er nok det, at det handler om mængder. Småkagerne, anden, sovsen og risalamanden behøver ikke at være forbudte sager. Det handler om, at du nyder det med måde. Beslut dig eventuelt for hver gang, der serveres julemad, hvor meget du vil spise – fx én portion julemad til middag eller to småkager til aftenkaffen.

Ferie behøver ikke at være lig med sofa

Det er dejligt at holde juleferie; men det behøver ikke at betyde, at man skal ligge på sofaen hele dagen. Tag løbeskoene med på juleferie, benyt det lokale træningscenter, eller gå en tur hver dag – enten alene eller sammen med dem, du holder ferie med. De kan helt sikkert også godt trænge til frisk luft. Husk, at motion giver både energi og overskud!

Alt behøver ikke være usundt

De fleste af os forbinder sikkert ikke julens mad med sundhed; men sådan behøver det ikke nødvendigvis at være. December er også sæson for en masse sunde fødevarer, som nemt kan smugles ind på julebordet. Lav en lækker kålsalat, eller sæt et fad med appelsiner, clementiner og æbler ind på stuebordet i stedet for småkagerne.

Få opbakning

Det kan være en god idé at søge opbakning hos én eller flere, som du skal være sammen med i julen. Bed fx din kæreste om at støtte dig i at holde igen med julemaden, eller spørg dine forældre eller en god ven, om ikke de vil gå en lang tur sammen med dig – så kan det være nemmere at få lettet sig og komme ud i den friske luft.

Tilbage til oversigt