Mave- og tarmgener

Har du mave-/tarmgener? Og har du fået at vide af din læge, at der ikke er noget, du kan stille op, blot at du skal lære at leve med symptomerne? Så er du absolut ikke den eneste! Og heldigvis har lægen ikke altid ret – der er rigtig meget, du selv kan gøre for at få det bedre i din hverdag.

Mange danskere, ja faktisk mindst hver 10. dansker, lider af irriteret tyktarm. Kendetegnene er bl.a. mavesmerter, oppustethed og vekslende afføring.

Mange mennesker kender ikke årsagen til lidelsen, og diagnosen stilles ofte efter, at man har udelukket alle andre mave-/tarmsygdomme. Med andre ord får du en udelukkelsesdiagnose.

Kosten gør en forskel

Hvad, hvornår og hvor meget, du spiser, har stor betydning for, hvordan din mave har det. Det er derfor vigtigt, at du er bevidst om, hvad du spiser, hvis du har irriteret tyktarm.

I langt de fleste tilfælde skal der ikke så meget til for at mindske eller ofte helt fjerne generne. Men da det er MEGET individuelt, hvad mave og tarm kan tåle, kan det være hensigtsmæssigt at tale med en autoriseret klinisk diætist, som har kendskab til området.

Hos proaktiv diætist har vi stor erfaring med at vejlede i forhold til mave- og tarmgener og ønsker at hjælpe dig til at opnå en bedre hverdag.

Lider du af mave-/tarmgener, så book en tid og få professionel vejledning til din kost – du behøver ikke at acceptere dine symptomer!

Low FODMAP-forløb

Low FODMAP er en nyere diæt som stammer fra Australien. Den går ud på at udelukke en række kulhydrater fra din kost i en periode på 4 til 8 uger. Når disse kulhydrater udelukkes fra kosten, nedsættes bakteriernes fermentering af kulhydrater i tarmen, og du vil opleve færre symptomer.

Nogle mennesker oplever lindring af symptomer allerede efter et par dage, mens det for andre kan tage længere tid. Det er derfor vigtigt, at man holder diæten så konsekvent som overhovedet muligt i disse uger.

Efter de 4 til 8 uger skal de udelukkede fødevarer introduceres løbende – én ad gangen. Herefter skal du finde ud af, hvor meget du kan tåle af den enkelte fødevare, uden at det giver anledning til symptomer. Denne proces er meget tidskrævende og for mange rigtig svær.

Low FODMAP-diæten er streng og omfattende, og kræver fokus, tid og nøje planlægning. Der er mange faktorer, som kan have betydning i sammenhæng med mave-/tarmgener. Disse faktorer er vigtige at klarlægge, inden FODMAP-diæten kan vurderes at være relevant.

Det anbefales derfor, at man får professionel vejledning af en autoriseret klinisk diætist, inden man kaster sig ud i diæten. Så book en tid her og kom i gang med det samme.

Kostplan i forhold til mave- og tarmgener

Vores erfaring er, at de bedste resultater sker gennem kostændringer, som varer ved. Dette opnås bedst, hvis intet er forbudt, og du selv kan vælge, hvad du ønsker at spise, samt at du kan spise sammen med andre, og ikke mindst, det samme som de andre – det hele blot med sund fornuft.

Sammen udarbejder vi en personlig og individuel kostplan, hvor vi tager udgangspunkt i den mad, du godt kan lide, og som passer til netop dig og din hverdag.

Mange års erfaring viser, at dette hjælper og motiverer til ønskelige og langvarige resultater.

Vi hjælper dig på vej til en bedre hverdag uden unødvendige gener.