Mave- og tarmgener

Har du mave-/tarmgener? Oplever du problemer med oppustet mave, irriteret tyktarm, mavesyre eller fødevareallergi? Har du fået at vide af din læge, at der ikke er noget, du kan stille op, at du skal lære at leve med symptomerne? Så er du absolut ikke den eneste! Heldigvis er der rigtigt meget, du selv kan gøre i din diæt for at få det bedre i din hverdag.

I Fit&Sund møder du autoriserede kliniske diætister, der kan hjælpe dig med dine symptomer igennem individuel vejledning.
Book en tid hos din lokale kliniske diætist her.

Kosten gør en forskel

Hvad, hvornår og hvor meget, du spiser, har stor betydning for, hvordan din mave har det. Det er derfor vigtigt, at du er bevidst om, hvad du spiser, hvis du har mave-/tarmgener.

Mange danskere, faktisk mindst hver 10. dansker, lider af irritabel tyktarm. Kendetegnene er bl.a. mavesmerter, oppustethed og vekslende afføring.

Mange mennesker kender ikke årsagen til lidelsen, og diagnosen stilles ofte efter, at man har udelukket alle andre mave-/tarmsygdomme. Med andre ord får du en udelukkelsesdiagnose.

I langt de fleste tilfælde skal der ikke så meget til for at mindske eller ofte helt fjerne generne. Da det er MEGET individuelt, hvad maven og tarmene kan tåle, kan det være hensigtsmæssigt at tale med en autoriseret klinisk diætist, som har kendskab til området.

Fit&Sunds diætister har stor erfaring med at vejlede i, hvad man kan gøre, hvad man kan spise, og hvordan man kan spise, når man har mave-/tarmgener. Vi ønsker at hjælpe dig med at opnå en bedre hverdag.

Lider du af mave-/tarmgener, så book en tid nu og få professionel vejledning - du behøver ikke at acceptere dine symptomer!

Kost ved irritabel tyktarm

Hvad skyldes irriteret tyktarm, og hvorfor får man irriteret tyktarm? Der er ikke et ensidigt svar på dette; men kosten og de fødevarer, man vælger, kan have indvirkning herpå.

Low FODMAP diæten kan være en løsning for nogen. Low FODMAP er en nyere diæt, som stammer fra Australien. FODMAP er en forkortelse af Fermentable Oligo-, Di-, and Monosaccharides And Polyols. Disse er kortkædede kulhydrater, som findes i en række fødevarer. Diæten har til formål at udelukke en række af disse kulhydrater fra din kost i en periode på 4 til 8 uger. Når disse kulhydrater udelukkes fra kosten, nedsættes bakteriernes fermentering af kulhydrater i tarmen, og du vil opleve færre symptomer.

Nogle mennesker oplever lindring af symptomer allerede efter et par dage, mens det for andre kan tage længere tid. Det er derfor vigtigt, at man holder diæten så konsekvent som overhovedet muligt i disse uger.

Efter de 4 til 8 uger skal de udelukkede fødevarer introduceres løbende – én ad gangen for at undersøge, hvordan de påvirker din tarm. Herefter skal du finde ud af, hvor meget du kan tåle af den enkelte fødevare uden, at det giver anledning til symptomer. Denne proces er meget tidskrævende og for mange rigtig svær.

Low FODMAP-diæten er streng og omfattende, den kræver fokus, tid og nøje planlægning. Der er mange faktorer, som kan have betydning i sammenhæng med mave-/tarmgener. Disse faktorer er vigtige at klarlægge, inden FODMAP-diæten kan vurderes at være relevant.

Det anbefales derfor, at man får professionel vejledning af en autoriseret klinisk diætist, inden man kaster sig ud i diæten. Så book en tid hos diætisterne i Fit&Sund og kom i gang med det samme. Du kan booke en tid her.

En individuel plan for dig

Vores erfaring er, at de bedste resultater sker gennem kostændringer, som varer ved. Det er derfor vigtigt, at ændringer i kosten kan holdes på den lange bane. Det opnås bedst uden forbud. Hos os er du selv med til at forme ændringerne. Din hverdag er vigtig, og hvordan du ønsker at spise. Du skal kunne spise sammen med andre og ikke mindst det samme som de andre, da det sociale og fællesskabet omkring maden er lige så vigtigt – det hele kan ske med en varieret kost og sund fornuft.

Vi kan udarbejde en personlig, individuel og skræddersyet kostplan til dig, hvis du ønsker det. Her tager vi udgangspunkt i den mad, du godt kan lide, og som passer til dig og din hverdag. Du skal bare fokusere på selve maden, vanerne og spiseoplevelsen, så laver vi alle beregninger for dig og sikrer, at kroppen får alt, hvad den har brug for.

Mange års erfaringer viser, at det hjælper og motiverer til ønskelige og langvarige resultater. Vi hjælper dig på vej til en bedre hverdag uden unødvendige gener.